Shettismyt.

Ända sen jag var liten har jag läst och hört att shettisar ska vara elaka och envisa. När jag spenderade all min lediga tid på ridskolan och barnen där skulle rida någon av shettisarna så var det många föräldrar som sa: Nej usch en shettis, dom är ju elaka. Men jag har träffat många shettisar i mitt liv och jag kan ärligt talat säga att jag aldrig någonsin har stött på en shetlandsponny som har varit elak. Envis kan jag absolut hålla med om, men vilken ponny är inte det? Saken är ju den att många shetlandsponnys inte blir speciellt hanterade och sen säljs direkt till till ridskola/som barnponny. Men då bits de ju inte för att de är elaka, utan snarare för att de är ouppfostrade eller inte trivs. Så att beskriva en rasen shetland som "elak" är helt fel.

Jag tycker att shetlandsponnyn är en grymt underbar ras och har faktiskt alltid haft en smygdröm om att föda upp shettisar. Men jag tror att jag håller den för mig själv ett tag till, hehe. Jag tycker i vilket fall som helst att de är hur goa som helst, och hade jag haft råd och tid hade jag gärna haft en shetlandsponny också.


Indian som stod i mitt förra stall, ägs av Liza Vallén och var hur gó som helst trots att han knappt var hanterad när Liza köpte honom.


jättegammal bild från sommaren 2008
jag och en av ridskolans shettisar Emil i vagnen längst bort
kompis Erika och den andra shettisen Lukas närmast.



Kommentarer
Postat av: Malin

shettisar är fett söta! <3

2011-08-17 @ 13:01:44
URL: http://sjoisponny.blogg.se/
Postat av: Erika

Ojoj :D Coolingarna ;)

2011-08-17 @ 16:50:28
URL: http://yakire.blogg.se/
Postat av: Liza

Nämen! vilken söt ponny!! ;) <3

2011-08-18 @ 10:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0