Är all respekt elak?

Jag kan inte säga att jag är rädd för speciellt många hästar. Men jag har väldigt stor respekt för vissa, och om jag vet om att de sparkas/bits så ger jag mig inte in på att hantera dom. Jag tycker verkligen inte att det är okej att ha en häst som är aggresiv, och jag skulle aldrig acceptera att min häst bet mig eller andra människor, inte ens visade tänderna.

Jag har varit om att flera hästägare är för "mesiga" och låter sin häst bete sig som den vill och jag börjar bli riktigt trött på ouppfostrade hästar. Jag är verkligen inte rädd för att ryta till åt varken min egna häst eller andras. Sen får man ju ta situtationen som den är, jag ryter aldrig till en rädd häst, men om den bara är dryg eller ouppfostrad så måste den lyda mig. Man kan inte låta en häst köra med en hur man vill, det kan bli riktigt farligt både för dig själv och alla andra i omgivningen. Det är inte snällt varken mot hästen eller dig själv om den inte är uppfostrad. Hästar måste ha rutiner och en ledare. En häst utan ledare är en förvirrad och ledsen häst, och gränsen mellan förvirrad och elak är hårfin. Det är aldrig en häst's fel att den är dum, det är vårat. Precis som allting annat.

Vad tycker ni? Är man elak om man är bestämd när det behövs? Eller håller ni med om att vägen till en hästs hjärta innebär ömsesidig respekt men även mycket kärlek?







Kommentarer
Postat av: Gotlänning

ja! hur äre idag ? :)

2011-08-29 @ 22:11:01
URL: http://gotlandsryttareen.blogg.se/
Postat av: Granaryttarna

Man ska helt klart vara tydlig när hästen beter sig illa eller sådär, men det får inte heller uppstå en stressad/farlig situation. Men man ska också berömma när hästen gör rätt, det är minst lika viktigt :)



Fin blogg har ni också :D

2011-08-30 @ 08:10:24
URL: http://granaryttarna.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tycker absolut inte man är elak om man tillrättavisar hästen, såklart på ett respektfullt sätt då, dvs. inte slå.



Som en klok tant sa till mig: För att en häst ska känna tillit och respekt för dig ska den tro att du vilken sekund som helst kan slå ihjäl den om du vill.



Vet att det låter brutalt, men ligger något i det, i och med att du måste vissa dig vara en värdig ledare som kan beskydda din häst mot faror, och inte kan man göra de om man inte ens kan säga till sin häst vad som är acceptabelt.

2011-08-30 @ 19:41:06
URL: http://goldponnyn.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sv: exakt. Är ju mera så att det behöver upplevas för att man ska tro på det.

Var själv på en clinic föra helgen ang. hästarnas beteende etc. Och först då insåg man hur viktigt det är att ens häst respekterar en fullt ut, och likaså att människan respekterar hästarna.

2011-09-01 @ 12:07:12
URL: http://goldponnyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0