Prat om bett.

Jag tycker att det är bra att variera olika sorters bett. Det jag har hört är att man ska variera mellan minst tre bett, ett delat, ett rakt och ett bettlöst. Men det är självklart indivudellt hur man gör, och det är inte säkert att alla bett passar ens häst. Själv har jag tre olika bett, och därmed tre olika träns.

När jag rider ut rider jag på ett tvådelat bett med fasta ringar. Förut hade jag ett rakt bett med fasta ringar men det funkade inge bra, Isac bara bet sig fast och blev riktigt hård i munnen. Men han funkar jättebra på tvådelat utomhus. Red även på pullargrimma förut men den åkte bara på sniskan och var allmänt ful så nu rider jag med vanlig engelsk nosgrimma här med.



När jag rider dressyr/tränar rider jag på ett vanligt tredelat bett och en vanlig engelsk nosgrimma med aachenrem.



När jag skrittar ut eller joggar rider jag på ett hackamore, mest för att få lite omväxling. Isac brukar tugga och skumma i munnen fastän jag rider på hacket, så jag vet inte riktigt om han fattar att han inte har någonting i munnen. Hehe.



Hur gör ni? Rider ni på samma bett varje dag eller på olika , isåntfall vilka?


Kommentarer
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Jag har en 4-åring som jag rider på hack, rakt med rörliga ringar och ett tredelat med fasta :)

Hacket har jag i skogen och det tredelade har jag börjat rida med då jag ska tävla dressyr så småningom och får då inte ha det raka, annars trivs vi båda jättebra på det! :D

2011-08-10 @ 14:21:13
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Mika

Sv: Det låter ju super! Funderar på att testa rakt bett också och se hur det funkar. Tack så mycket, lycka till med din fina du också!

2011-08-15 @ 13:58:58
URL: http://haningeryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0