"Bekväm" häst?

När jag rider så vill jag att Sweetheart, eller ja oavsett vilken häst jag rider, ska hästen lyssna på min skänkel direkt. Jag har fått lära mig att man ska ha snabba skänklar om hästen inte reagerar och sedan vara väldigt noga att berömma när hästen går frammåt. Här är formen mindre viktig, den kommer när du fått frammåtbjudning! (Frammåtbjudning är helt klart väldigt grundläggande.) För det är ju inte särskillt kul med en häst som man får driva, driva och driva på tills man inte orkar driva mer och slutar man driva så lägger hästen bara av.
Ett tips är förutom att ha snabba skänklar och bara driva när man behöver är att rida mycket övergångar och även här vara noga med berömmet. Tänk också på att renodla dina hjälper, blir det för många kommandon samtidigt så slutar hästen ofta att ta in dem.
Ett till tips är att rida på en plats där hästen blir lite extra pigg och tycker om att arbeta, till exempel ute i stället för inne i ridhuset. Arbeta med att få hästen att svara för mindre hjälper och utnyttja den naturliga framåtbjudningen! Du kan till exempel rida på ett fält eller göra sidvärts på en otrafikerad grusväg.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0