Ridskola.

Alla har vi olika åsikter om saker och ting, och ett ämne som egentligen är ganska känsligt är ridskolor. Det finns så sjukt många ridskolor runt om i Sverige, och väldigt stor procent av alla dom som rider rider på just ridskola. Själv har jag bara ridit på två stycken ridskolor i mitt liv, Lagga och Edeby. Men jag har varit runt på en hel del, speciellt i Upplandsområdet. På vissa ridskolor är reglerna strikta, endast vissa personer med viss status (tex. försteskötare osv) får göra sis och så med hästarna, de är låst i stallet under lunchtid, hästarna är iordninggjorda när man kommer och ska rida osv. Och på vissa ridskolor är det slappare, ibland lite väl för slappt.

Men frågan är: Hur ska en bra ridskola vara? Ska det vara störst fokus på eleverna, eller på hästarna?


Min ridskoletid har gett mig så sjukt mycket. Och jag sitter fortfarande med i styrelsen på Lagga och är även där ibland. Jag trivs där. Jag vet hur allting ska vara, de flesta vet vem jag är, trots att jag verkligen inte är där lika ofta som jag var förut. Innan jag tog på mig Isac så var jag på ridskolan flera dagar i veckan, jag och mina kompisar (bla Jennie) sov där på helgerna och vi hade i princip hand om allting.

Och min i min "ridskoleperiod" så finns det ingenting som jag ångrar. Jag har haft så sjukt kul och lärt mig otroligt mycket. Och även om jag inte är där speciellt ofta nu så kommer det alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.




Kommentarer
Postat av: kajsa

Jag tycker det är riktigt bra att ridskolor finns.

Jag har själv ridit på ridskola i typ nästan ett år, sen slutade jag därför att jag inte tycker det är kul att rida på ridskola.

Men ridskola är verkligen bra för de som inte har tillgång till en häst, eller för den som vill börja rida!



Men däremot tycker jag det är viktigt att det är en bra ridskola, det finns flera ridskolor som tyvärr inte är så bra. Min kompis red i en grupp, och en häst som gick i den gruppen trillade ihop efter att den gått typ 4 pass på raken..

2011-09-08 @ 18:43:05
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Matilda

Åh gud vad jag älskar den hästen! Älskar tinkrar <3

2011-09-08 @ 22:42:25
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0