Vinklar ut fötterna!

När jag hade ridit i ca 3-4 år så hade jag ett problem med mina underskänklar, jag vinklade nämligen ut min fot från hästens sidor. Jag tror att jag tänkte att det var lättare att driva på hästen med hälen istället för att använda mina underskänklar. Jag red mycket utan stigbyglar för att lära mig slappna av i hela benen samt komma ned i sadeln. Benet (skänkeln) ska avspänt och naturligt omsluta hästen. Du ska alltså inte klämma dig fast eftersom det är viktigt att hästen svarar för lätta skänkelhjälper. Att rida utan stigbyglar får man även bra balans av! ;)
Någon stanns har jag läst att man också kan fästa stigbygeln i sadelgjorden med ett par sporrremmar. Aldrig prövat men det ska tydligen hjälpa dig att sitta still med skänkeln samtidigt som du inte kan dra ut skänkeln från hästen. Om du har problem med flaxande eller för långt tillbakadragen skänkel kan detta också vara ett tips. Men jag tror att man ska vara noga att spänna remmen "lagom" hårt annars kan jag tänka mig att skänkelläget kan bli onaturligt. Bästa är att pröva sig fram.

Ett till tips är att kolla upp sin sadel, om sadeln bara är anpassad till din häst och inte till dig själv kan sadelns "midja" vara förbred, vilket lätt leder till att tårna kommer peka utåt.




Kommentarer
Postat av: bella-skötare på welshmonutain-ponnyn Amour

Vilket bra tips att rida mycket utan stigbyglar, jag har en ful ovana att tycka hälen mot hästen hela tiden, dock rider jag på ridskola, då bestämmer ju ridläraren om man ska rida med eller utan stigbyglar. men jag ska testa det :)

2011-09-08 @ 07:41:22
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: jossan karlavagn

Haha story of my life! Försöker tänka på detdär hela tiden att rätta till skänklarna, men det tar tid att få in det som vana i guess..

Kan det hjälpa tro att använda stövlar tror ni? Rider alltid i skor :P



Asbra blogg btw tjejer! :)

2011-09-08 @ 19:24:29
Postat av: jennie

SV: jossan whii tufft att du läser våran blogg ;) jaaaa stövlar kommer göra det tusen gånger lättare, jag lovar!! Du får dessutom en mycket stadigare skänkel med stövlar. :)

2011-09-08 @ 21:26:21
URL: http://dressyrfokus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0