Spö eller sporrar?

Till vardags rider jag i princip alltid med spö. Kanske inte om jag bara ska skritta ut, men annars är det alltid med. Jag vet faktiskt inte riktigt varför, för jag använder det i princip aldrig. Isac har oftast en sån motor framåt i alla fall. Men det är där för säkerhetsskull antar jag?

När jag tränar rider jag alltid med sporrar. Men det gör jag bara på träning och ibland vid enstaka tillfällen när jag rider dressyr på egen hand. Men om man rider med dem varje dag så känns det som att de till slut inte göra nytta längre? Jag rider med sporrar på träning för att få hästen lite extra uppmärksam på mina hjälper just då. Men det är väldigt sällan som jag måste använda dom, de sitter också mest där för säkerhetsskull. Men jag föredrar nog att rida med sporrar ändå. Visst att spöet kan vara bra till hands om rumpan är duktig på att flyta iväg åt olika håll, men det ska man kunna reglera utan spö också. Eller vad säger ni?




Kommentarer
Postat av: Jenny

sv ; Ja det är det verkligen :)

2011-08-16 @ 10:55:52
URL: http://ponnieligan.blogg.se/
Postat av: Daniela

Det beror på HUR man använder sporrarna/spöt...:)



SV: Nordsvensk travare? Jag gissade på New Forest, hihi :D

Älksar nordisar <3

Är han ponny eller stor häst?



Tack, jag håller också tummarna :D

2011-08-16 @ 10:58:01
URL: http://powerpony.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag rider alltid Fabbe med sporrar å spö. Han är så jäkla rutinerad den herren så han gör inget mer än han verkligen behöver. Har sporrar för att slippa sitta å klämma med benen i varje steg å spö för att få fram honom när jag värmer upp. Han e lite bråkig då till å från i vill inte riktigt gå fram. Men när man väl värmt upp å han vet vart skåpet ska stå så kan jag släppa spöt =)

2011-08-16 @ 11:30:25
URL: http://sofffiz.blogspot.com
Postat av: Therése

Rider alltid med spö, oavsett vad jag gör med henne. Även om jag bara ska skritta på lång tygel i 20 minuter i skogen åker det med. Sporrar och spö har jag alltid på träning, väldigt sällan annars men det händer att jag har det själv när jag rider dressyr också men som sagt, det är väldigt sällan.

Eftersom Tequila inte gör mer än hon behöver (inte alltid att hon är seg, men inte alltid extra på heller) så har jag spö dels för att kunna väcka henne ordentligt, dels för att jobba med känsligheten för skänkeln. Svarar hon inte får hon ett spörapp, eftersom hon inte är lika känslig som Stormwind är och jag vill ha en häst som reagerar direkt. Det är mest för att hon ska lära sig att reagera direkt för skänkeln. Men även om vi bara ska skritta har jag det med eftersom man aldrig vet vad som händer och vill hon t. ex. inte gå någonstans för att en bil är "livsfarlig" så kan det vara bra att använda när hon inte lyssnar för skänkel och röst :)

2011-08-16 @ 12:11:23
Postat av: josefine

Rider dressyr utan bådadera, vill kunna förmedla mina hjälper utan sådant. Spö skulle kunna vara bra ibland men väldigt sällan och endast som en förstärkning av en hjälp jag inte får igenom.

2011-08-16 @ 22:48:08
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0