Tappskor i mängder.

Om ca två veckor har jag haft Isac i ett år. Och under det året har han haft tappskor 14 gånger. Hade man spridit ut det under hela året hade det blivit en varje månad och två av månaderna dubbla gånger. Men grejen är den att han slutade tappa skor i maj. Men det har liksom gått och kommit i små perioder.

Det började i slutet av september, en vecka innan han skulle skos hos mig första gången. Då tappade han vänster framsko. Så skoddes han om helt, och efter fem veckor hade han tappat samma sko igen. Då fick jag inte tag i min dåvarande hovslagare och bytte till Emma (som förövrigt är en grym hovslagare). Hon har orkat med Isac hur han än har betett sig. Och varje gång jag har smsat om tappsko så har hon kommit bara någon dag efter och det enda hon säger är: Vissa hästar har lättare att kliva av sig skorna helt enkelt, vi får göra vad vi kan för att förhindra det. Och snacka om att vi har prövat allt! Boots i hagen, sätta sömmarna högre upp, gå ner i skostorlek.
På vintern var det värst. Då klev han av sig skorna var och varannan dag, fastän jag hade boots på dygnet runt. Men snösulorna gör ju så att skorna sitter sämre och i hög snö är det lätt att hästarna snubblar till och drar av sig en sko på köpet.
Men jag tror att mycket hänger på hästarnas balans också. Och under tiden Isac har fått bättre balans i ridningen så har antalet tappskor minskat betydligt. Han slipper tappa balansen och kliva på sig själv. Till en början ställde han sig allt på sig själv både i gången, hagen och ridningen.
Nu har han "peppar peppar" inte haft en tappsko på hela två skoningsperioder (12 veckor!!!) och jag hoppas verkligen att det fortsätter såhär. Det är så sjukt ovärt med tappskor. Dom suger!
Någon som känner igen sig?



Här hade han precis trampat av sig skon, i stallgången dessutom...




Kommentarer
Postat av: Emma

Flickan var oxå precis sådär, det gick liksom i perioder.. Men vi började med flärpskor i fram och då satt dom faktiskt kvar hela tiden! Tror det var bra för henne att ha dom ett tag för nu har fötterna växt ut och stärkt sig bra och kan gå med vanliga skor igen :)

2011-08-16 @ 13:25:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0