Vilket strö?

Det finns ju så himla mycket underlag hästen kan stå på i boxen. Jag tänkte skriva lite om dess fördelar/nackdelar.

Halm - det traditionella strömedlet för hästar

Fördelar: Halmen är ljus, vilket är trevligt för stallmiljön och hästen har alltid något att plocka med i boxen. Ofta är halmen billig i inköp, genom en lantbrukare kan man köpa halm för 50 öre till 1 krona kilot.

Nackdelar: är att volymen på gödselstacken ökar. Det kan också vara svårare att bli av med gödseln, förutom att kostnaden ökar. Halmen kan även vara dammig.


Kutterspån - sannolikt vanligaste strömedlet för hästar

Fördelar:
Stallet luktar fräscht och gott, spånet absorberar urinen bra och är lätthanterlig.

Nackdelar: Blir väldigt mycket "skräp" i stallet då det är svårt att sopa ihop ordentligt, och det är svårt att få tag på billigt spån. Behövs ganska mycket för att få en bra bädd.

Torvströ - praktiskt

Fördelar: Bra underlag för hästens hovar, det finns fukt i torven. En stor fördel är att det är lättare att bli av med gödseln om du använder torv, det är en orsak till att många hästar står på torv, särskilt i tätorterna.

Nackdelar:
är att med torvströ blir det mörkt i stallet. Ibland förekommer problem med att torven dammar. En annan nackdel är att torvbalarna fryser om de förvaras utomhus på vintern, och det gör de allra flesta.


Papper - tex. tidningspapper

Fördelar: Pappersströ är det renaste strömedlet, som är nästan helt fritt från levande partiklar. Används av veterinärstationerna i uppvakningsboxar eller i stora tävlingsstallar som vill ha en ren miljö. Hästar i mycket hög kondition är känsliga för infektioner, de reser också en hel del och träffar andra hästar. Papper används också till hästar med andningsproblem.

Nackdelar: Väldigt dyrt och svårt att mocka.




Min häst står på halm, då jag tycker att det är det mest naturliga och bästa. Det är mjukt att ligga på och dessutom har han någonting att göra när han får tråkigt. Har ett lager kutterspån längst under där han kissar och sen ett tjock lager med halm. Vad står era hästar på? :)

Källa: http://www.hastfolk.se


Kommentarer
Postat av: Anonym

En annan sak med halm är att hästar med astma oftast inte kan använda det :) jag har en häst med astma och hon står utmärkt på torv men får lätt hosta när vi använder halm ^^ altså: min häst står på torv ;)

2011-09-03 @ 13:25:39
Postat av: kajsa

Vi har torv i stallet, jag tycker helt klart det är bäst :)

Lätt att mocka i, luktar inget och så.

Nackdelen är att det somsagt kan damma, och jag som är damkänslig kan det bli lite jobbigt för, speciellt om jag ska mocka många boxar.

Sen är det jobbigt att det fryser på vintern :/

Annars är det helt klart bäst, skulle inte vilja ha något annat!

2011-09-03 @ 14:44:11
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: linn

Spån ska du ha! Spån e bäst. Det är lätt att mocka man ser var det är skitigt, mysigt :) Tycker det är både bra och lätt. Kram Linn

2011-09-03 @ 18:46:35
URL: http://linnmig.blogg.se/
Postat av: Daniela

Mina hästar står precis som din! :D

2011-09-04 @ 11:12:43
URL: http://powerpony.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0